Kopiëren is niet mogelijk.
logo

Beeldenstorm

Soms wil ik – uit liefde voor de mensen én uit liefde voor de kunst – een beeldenstorm. Ik zal het uitleggen.

Afgelopen zondag bracht ik samen met mijn geliefde een bezoek aan mijn geboortestad, waar zich twee van Nederlands beste musea bevinden, het Gemeentemuseum Den Haag en Museum Beelden aan Zee. We genoten er enorm, respectievelijk van de expressionistische schilder Alexej Jawlensky en de kubistische Ossip Zadkine. Eigenlijk was het meer dan genieten, we werden overweldigd door schoonheid en emotie.

Vaste bijdragen aan de kwaliteit van zo’n dubbel Haags museumbezoek zijn het zien van de zee en het mooiste gebouw van Berlage. Misschien kwam de schoonheid deze keer wel extra goed binnen dankzij het contrast met een hartverscheurend wanbeeld in de vijver van het Gemeentemuseum. De ontroerende intimiteit van het beeld van Zadkine en betoverende eenvoud van het schilderij van Jawlensky zou ik graag zo lang mogelijk op mijn netvlies houden, maar dat kost me moeite door wat de eigentijdsen meenden met Berlages vijver te moeten doen. Over de billboards en een carnavalesk schreeuwend onding dat onbeschaamd pleit voor nóg meer van dit lelijks heb ik het even niet, want die hangen en staan er al zo lang dat je er bijna aan zou wennen. Nee, sinds begin van dit jaar hebben ze gezelschap van een bubblegumroze gedrocht van een zekere Morgan Betz. Nadere toelichting lijkt me niet echt nodig, de beelden spreken hier weer hun eigen taal. Toch wil ik u een tekst op de website van het Gemeentemuseum niet onthouden, omdat het zo’n fraaie illustratie is van de grensverleggende benadering van deze briljante maker, zó fraai dat je denkt: hoe komt zo’n man er toch op?

 

”Betz is een dagdromer en tekent en schildert wat hij op zijn netvlies krijgt. Maar niet alles dat hem voor de voeten loopt is een potentieel schilderij. Aan de beslissing er een werk van te maken gaat een lang proces vooraf van wikken en wegen, van zoeken en kijken, naar beelden die potentie hebben en beelden die hemzelf interesseren. Hij visualiseert daarbij herinneringen, associaties en gevoelens.”

(tekst website Gemeentemuseum Den Haag)

Nou, daar kunnen Zadkine en Jawlensky nog een puntje aan zuigen, vindt u niet?

Wilt u nog meer  van zulke mooie kunstteksten? Zie de eerder verschenen reeks uit liefde voor de kunst.